ارزیابی ایمنی بزرگترین مرکز مراقبت سلامت ( نقاهتگاه) ایران در مدیریت کووید-۱۹

نظام سلامت به‌عنوان خط مقدم ارائه خدمات به مبتلایان به ویروس کووید – ۱۹ یکی از پر چالش­ترین دوران خود را در مواجهه با تعداد قابل توجّه مراجعین به بخش‌های خدمات درمانی سپری می‌کند. ( یکی از نگرانی‌های مدیران حوزه سلامت کشور این بود که در صورت بروز موج جدید  کووید – ۱۹ کشور با کمبود فضای بیمارستان و تخت بستری روبرو خواهد شد.

یکی از اقدامات بزرگ نیروهای مسلح و سازمان­های غیردولتی از ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۸، طراحی و ایجاد فضاهای پس از بیمارستان به‌عنوان نقاهتگاه بود .بیشتر از ۲۷۰۰۰ تخت در بیش از ۳۰۰ مکان با لجستیک و سیستم درمانی مناسب آماده شد. اقدامات لجستیکی ، خدماتی ، دارویی و درمانی و همچنین بیش از ۳۰۰۰ داوطلب پرستاری و بیش از ۲۰۰۰ داوطلب مددکار اجتماعی در این بیمارستان‌ها به ارائه خدمت پرداختند، که بیماران پس از ترخیص از بیمارستان به مدت ۲ هفته در آنجا بستری‌شده و خدمات درمانی دریافت نمودند.

در ایران به‌طور متوسط ، هر نقاهتگاه دارای ۹۰ تخت است ، اما ایران مال با  ۸۰۰  تخت فعال و ۲۲۰۰ تخت بالقوه، بزرگ‌ترین نقاهتگاه مجهز در کشور است. این سومین تجربه راه‌اندازی نقاهتگاه از ۴۰ سال پیش تاکنون است. اولین تجربه در جنگ ایران و عراق و دیگری در زمین‌لرزه بم که البته تنها برای بیماران ترومایی راه‌اندازی شده بود.

هدف از انجام بازدید میدانی بزرگ‌ترین نقاهتگاه ایران، که در اردیبهشت سال 1399 انجام شد، ارزیابی ایمنی نقاهتگاه در دو حیطه غیرسازه­ای و عملکردی و همچنین بررسی فرایندها و نحوه ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کووید 19 در وضعیت سبز و زرد بود. مشاهده به‌صورت میدانی، همراه با تکمیل چک‌لیست پژوهشگر ساخت، عکس‌برداری، مصاحبه با مسئولین و سرپرستار و بیماران بستری در بخش های نقاهتگاه، ضبط صدا و فیلم‌برداری از بعضی قسمت‌ها انجام گرفت.  هدف از تدوین این گزارش میدانی، آشنایی با نقاهتگاه، بیماران، سطح خدمات همه گیری­ها، ارتقا دانش بالینی-مهارتی-مشاهده-یادداشت برداری و ارزیابی خدمات است.

این مقاله در مجله Trauma Monthly به چاپ رسیده است که در لینک زیر قابل مطالعه و دانلود می باشد:

http://www.traumamon.com/article_140652.html

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید