بلاگ

زلزله تهران ۴۰ پس لرزه تاکنون داشته است/ چگونه برای زلزله‌های بعدی آماده باشیم؟

به گزارش خبرنگار  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت ۱۳:۴۱ روز چهارشنبه هفتم خرداد ۹۹ اهالی استان تهران ۱۹ بعد از زلزله نیم شب ۱۹ اردیبهشت با زلزله‌ای دیگر، این بار با بزرگای ۴ ریشتر در میانه روز لرزیدند و خاطره زلزله قبلی دوباره برای پایتخت نشینان زنده شد.

زلزله اصلی بسیاری از اهالی شهر تهران و دماوند را ترساند، جمعیت زیادی از مردم شهر آن شب لرزیدن زمین زیر پاهایشان را حس کردند، برخی حتی به شدت ترسیده بودند و شب را تا صبح  در بوستان ها و خیابان ها سر کردند و عده ای هم در مسیر فرار آسیب دیدند.

زلزله روز گذشته دوباره نگرانی‌ها از وقوع زلزله با ریشتر بالا در تهران را تقویت کرد، ترس و نگرانی از وقوع یک زلزله بزرگ در تهران همیشه وجود داشته و با وقوع زلزله های اخیر این ترس ها بیشتر شده است.

۴۰ زلزله با بزرگای بیش از ۵ ریشتر در صد سال اخیر

آرزو دهقانی دانشجوی دکتر سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۱۰ حادثه که بیشترین کشته شدگان را در دنیا تاکنون داشته، ۶ مورد ناشی از زلزله بوده است، اظهار کرد: به دلیل ماهیت زلزله تعداد فوتی و مصدومیت ناشی از آن نسبت به سایر حوادث و بلایا بسیار بیشتر است.

او ادامه داد: امکان بروز زلزله در بیش از ۹۰ درصد شهر‌ها و مناطق کشور ما وجود دارد. در طی ۹۷ سال اخیر حدود ۴۰ زلزله با بزرگای بیش از ۵ ریشتر در کشور ثبت شده است (البته ممکن است موارد بیشتر بوده و ثبت نشده باشد) این بلای طبیعی قابل پیشگیری نیست، اما می‌توان با آن مقابله کرد و با ایجاد آمادگی در خود، خانواده، منزل و محیط کار، میزان عوارض و احتمال مصدومیت، مجروحیت و فوت را کاهش داد.

دانشجوی دکتر سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در بحث ایمنی در برابر زلزله ۳ نوع ایمنی مطرح می‌شود، گفت: ایمنی سازه ای، ایمنی غیرسازه‌ای و ایمنی عملکردی سه نوع ایمنی در حوزه زلزله هستند و شاید ایمنی سازه‌ای در دست ما نباشد، اما برای دو بعد مهم دیگر این مثلث ایمنی می‌توانیم کار‌های بسیاری را انجام دهیم اما به خاطر داشته باشید که این اقدامات می‌بایست قبل از وقوع حادثه انجام شود.

چگونه خانه را در برابر زلزله ایمن کنیم؟

دهقانی با بیان اینکه با ایمن سازی خانه می توان خطرات ناشی از زلزله را کاهش داد، اظهار کرد:‌ اول باید ساختار و وسایل خانه خود را ارزیابی و بررسی کنید که آیا در مقابل زلزله ایمن هستند؟  ممکن است در حین لرزش منجر به آسیب شما بشود؟ هرگونه وسیله‌ای که می‌تواند در اثر لرزه در خانه شما جابجا شوند، شکسته و سقوط کنند، خطرات بالقوه خواهد داشت.

او ادامه داد: اتاق‌ها، آشپزخانه، پذیرایی، دستشویی و حمام خانه خود را بررسی کنید و توجه ویژه‌ای به اشیاء بلند، سنگین یا گران قیمت مانند قفسه کتاب، لوازم الکترونیکی خانگی، وسایل (از جمله بخاری آب) و وسایل آویزان از دیوار‌ها یا سقف‌ها داشته باشید. این وسایل را با بست‌های قابل انعطاف مانند تسمه‌های نایلونی یا قلاب‌ها ثابت کنید.

خطرناک ترین نقاط خانه در هنگام زلزله

دانشجوی دکتر سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خطرناک ترین نقاط خانه در هنگام وقوع زلزله گفت: دیوار‌های بیرونی، آسانسور، چارچوب درها، نزدیک پنجره ها، نزدیک قفسه ها، کابینت و کتابخانه، نزدیک اشیا پرت شدنی جا‌های غیر ایمن و خطرناک خانه شماست.

او ادامه داد: در بالای تختخواب و صندلی و مبلمان محل نشستن تابلو‌های سنگین، آیینه و وسایل شیشه‌ای نصب نکنید. مجسمه‌های بزرگ که امکان سقوطشان وجود دارد نگذارید. از لوستر به خصوص لوستر‌های بزرگ و سنگین استفاده نکنید و در صورت استفاده با این بست‌های قابل انعطاف از اتصال محکم و مقاوم آن به سقف اطمینان حاصل کنید.

دهقانی افزود: کتابخانه یا قفسه‌های وسایل تزیینی و … را در مسیر خروجی خانه نگذارید. کتاب‌ها و وسایل سنگین‌تر را در طبقات پایین قرار دهید. قفسه‌ها را به دیوار و زمین از طریق بست یا مهاربند محکم کنید. حتما پنجره‌ها دارای دستگیره محکم باشند و از چسب‌های ضربدری بی رنگ بر روی آن‌ها استفاده کنید.

دانشجوی دکتر سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خطرات ناشی  از زلزله در آشپزخانه بیان کرد:‌مطمئن باشید که درب قفسه‌ها یا کابینت‌های آشپزخانه ایمن بوده و محکم بسته شوند تا مبادا با زلزله باز شده و وسایل بیرون بریزند. در آشپزخانه نیز وسایل سنگین و شکستنی را در طبقات پایین قفسه و کابینت قرار دهید. در صورتی که قفسه‌ها درب ندارند می‌توانید اجسام سبک و کوچکتر و نشکن را در طبقات بالا گذاشته و یا حتی از کمربند‌های فلزی برای جلوی قفسه‌ها استفاده کنید.

او ادامه داد: حتما یخچال، فریزر، اجاق گاز، آبگرمکن را توسط بست‌های فلزی و مهاربند به دیوار و کف زمین محکم کنید تا از سقوط آن‌ها حین زلزله جلوگیری شود. مطمئن شوید که لوله وسایل گاز سوز و سیم‌های برق ایمن و دارای محافظ هستند. اگر در حال خرید خانه هستید، حتماً چک کنید که خانه جدید مطابق با مقررات ضد زلزله ساخته شده باشد.

 

مکان های پناه گیری در زلزله را شناسایی کنید

دانشجوی دکتر سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سعی کنید، در هنگام وقوع زلزله با آرامش رفتار کنید و واکنش نشان دهید،‌گفت: بیاموزید که در هنگام زلزله چه کاری انجام دهید. برای تمرین آنچه آموخته اید، آموزش‌های دورهمی خانوادگی برگزار کنید. از طریق تمرین، می‌توانید خود را آماده کنید تا در هنگام احساس اولین لرزش، با آرامش و درست واکنش نشان دهید.

او ادامه داد: در هر اتاق از خانه خود، ایمن‌ترین مکان‌ها را برای پناه گرفتن در هنگام وقوع زلزله را شناسایی کنید. در حین تمرین با تمامی اعضا خانواده به این نقاط امن بروید تا اطمینان حاصل شود که همه می‌آموزند که در کجا قرار بگیرند.

کیف نجات زلزله آماده کنید

دانشجوی دکتر سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه تهیه یک کیف نجات یکی از ضروریات برای آمادگی در برابر زلزله است، گفت: یک کیف نجات خانگی تهیه و در جایی نزدیک به درب خروجی از آن نگهداری کنید و مطمئن باشید که تمام اعضای خانواده جای آن را می‌دانند. این کیف باید شامل وسایل و تجهیزات باشد و آب و مواد غذایی به اندازه ۳ روز برای تمام اعضا خانواده شما، سایر وسایلی که باید در این کیف قرار دهید.

او با اشاره به وسایلی که باید در کیف نجات قرار دهیم، گفت: شامل نقشه منطقه، لوازم بهداشتی و نظافت، شکلات، ماسک، چاقوی چندکاره، دارو‌های خاص، کپی نسخه‌های دارویی مهم و حیاتی، کپی مدارک، کبریت، فندک، شمع، لوازم شخصی، رادیو، بیلچه، چراغ قوه، قطب نما، کیف کمک‌های اولیه، پتوی کوچک، باتری اضافه، سوت امداد، طناب از وسایلی است که باید در کیف نجات زلزله قرار دهید. بهتر است کنسرو و بیسکوییت به عنوان مواد غذایی که دارای ماندگاری مناسب است در کیف نگهداری شود. حتما یک برگه شامل اسامی اعضا خانواده و شماره تلفن آن‌ها نیز آماده کرده و در کیف نجات قرار دهید.

دانشجوی دکتر سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: کیف‌های کوچکتری نیز باید برای گذاشتن در خودرو و محل کارتان تهیه کنید.همچنین آدرس، شماره تلفن و مکان‌هایی که اعضای خانواده از آن استفاده می‌کنند (مانند خانه، محل کار، مدارس) لیست کنید. شماره تلفن یکی از اقوام خارج از کشور را نیز درج کنید. اطمینان حاصل کنید که اعضای خانواده یک نسخه از این لیست را در اختیار داشته باشند و نسخه‌هایی را در کیف اضطراری خود قرار دهید.

کمک های اولیه را یاد بگیرید

دهقانی با بیان اینکه برخی آموزش ها مثل کمک های اولیه می تواند برای آمادگی به زلزله مهم باشد، گفت: حتما هم خودتان و هم اعضا خانواده آموزش‌های لازم در خصوص کمک‌های اولیه و احیای قلبی ریوی (CPR) را دریافت کنید. نحوه پناه گیری و تخلیه منزل را نیز یاد بگیرید. به اعضا خانواده خود شماره تلفن‌های ضروری امدادی مثل اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی ۱۲۵ را آموزش دهید و به آن‌ها یاد بدهید در چه زمان‌هایی و برای چه کار‌هایی و چگونه با این شماره‌ها تماس بگیرند.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید