مراقبت از کودکان مبتلا به دیابت در بلایا و فوریتها

کودکان و دیابت

دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. در این نوع دیابت، بدن دیگر انسولین تولید نمی‌کند و در نتیجه فرد به دیابت نوع اول دچار می‌شود که باید برای ادامه حیات خود اقدام به تزریق انسولین کند. در حال حاضر حدود یک میلیون دویست هزار كودك و نوجوان 0 تا 19  ساله در جهان به ديابت نوع 1 مبتلا هستند و سالانه 129 هزار نفر به این آمار افزوده می شود.

علائم ابتلا به دیابت

افرادی که دچار این بیماری می شوند معمولاً لاغر بوده و علائمی همچون مصرف بیش از حد معمول آب، دفع بیش از حد ادرار بطوریکه ممکنست حتی در طول شب نیاز به دفع چند بار ادرار داشته باشند، کاهش وزن، ضعف و خستگی شدید، دل پیچه و استفراغ، دید مبهم، خوب نشدن زخم ها و  تغییرات قاعدگی در دختران نشان می دهند.

آمار جهانی دیابت در کودکان

با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان سن 0 تا 19 ساله در حدود 20 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند، در سال 2017 تقریبا 800 هزار کودک دیابتی تحت تاثیر بلایا قرار گرفته و آوار شده اند. کودکان و نوجوانان همواره به دلیل ویژگی های فیزیکی، سنی، روانی و فکری جز گروه های آسیب پذیر در بلایا و حوادث محسوب می شوند. با توجه به شرایط و آمار اعلام شده مراقبت از کودکان دیابتی در زمان بروز بلایا بسیار ضروری است.

 

کودکان مبتلا به دیابت - آرزو دهقانی
کودکان مبتلا به دیابت

 

مراقبت از کودکان در بلایا و فوریتها

اگر دارای کودک مبتلا به دیابت هستید در صورت بروز بلایا و حوادث به مسئول سلامت منطقه اطلاع دهید. مورد اول تزریق به موقع انسولین است. لطفا کپی نسخه آخر انسولین کودک خود را در کیف نجات خانواده قرار دهید. همچنین به آشنایان و نزدیکان خود وضعیت کودک بیمار خود را شرح دهید تا در سورت نیاز اطلاعات لازم به پزشک منتقل شود.

یکی دیگر از مراقبت های ضروری و مورد نیاز در کودکان مبتلا به دیابت خوردن غذای مناسب در زمان مناسب است. کربوهیدرات ها بخش حیاتی یک رژیم غذایی متعادل هستند. اما برای افراد مبتلا به دیابت نوع اول بخاطر روش تبدیل آنها به گلوکز از اهمیت بیشتری برخوردارند. دو دسته کربوهیدرات وجود دارند. کربوهیدرات شکر و کربوهیدرات نشاسته. کربوهیدرات شکر همان طور که می‌دانید در غذاهای شیرین وجود دارند. کربوهیدرات نشاسته در غذاهای رایجی مانند سیب‌زمینی، نان، پاستا و حبوبات وجود دارند. این در حالی است که در زمان بروز بلایا به دلیل شرایط حاد و اورژانسی توزیع غذا با تاخیر مواجه است و یا حتی ممکن است ناکافی باشد لذا برنامه مرتبی را برای مصرف کربوهیدرات پیش بگیرید و موارد را به تیم های سلامت اطلاع دهید. کودکان مبتلا به دیابت باید حداقل سه وعده در روز غذا مصرف کنند. صبحانه، ناهار و شام زود هنگام..حتما در اولین فرصت به تیم های سلامت اعلام کنید که کودکتان مبتلا به دیابت نوع یک است.

فعالیت فیزیکی نیز برای تنظیم قند خون در کودکان ضروری است. لذا از کودکان بخواهید در بازی های گروهی شرکت کنند و یا حتی به صورت انفرادی ورزش کنند. برای تشویق آنها به فعالیت بدنی خود نیز همراهشان ورزش کنید. ورزش کردن علاوه بر تنظیم خون منجر به کاهش استرس کودکان بیمار در زمان بروز بلایا خواهد شد.

در زمان بروز بلایا احتمال آسیب دیدن کودکان وجود دارد. اسیب هایی همچون بریدگی، شکستگی، پارگی و زخم ها.. یکی از عوارض شایع دیابت نوع 1 دیر خوب شدن زخم هاست. در صورت بروز زخم ها و با توجه به شرایط حاد و اورژانسی به مرکز سلامت یا تیم اورژانس مراجعه کنید و در صورتی که دسترسی وجود نداشت حتما زخم را با آب تمیز بشویید و با یک دستمال تمیز آن را بپوشانید.

حمایت های عاطفی و روانی در جهت کاهش کاهش استرس کودکان به مدیریت بیماری آنها کمک خواهد کرد که باید توسط اعضا خانواده مورد توجه قرار گیرد.

سلامت در بلایا و فوریتها – آرزو دهقانی

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید