استراتژی ترخیص از بیمارستان برای درمان و کنترل COVID-19: تمرکز بر نقاهتگاه

راه اندازی نقاهتگاه پس از یک فاجعه برای کاهش تأثیر بلایا و محافظت از زندگی مصدومین بسیار مهم است. نقاهتگاه ها علاوه بر تأمین نیازهای پایه ای زندگی به عنوان سرپناه، می توانند به عنوان یک  بیمارستان موقت و مرکز بینابینی برای ارائه به موقع و موثر خدمات پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. معمولاً پس از بلایای طبیعی، جنگ ها و سایر بلایا و حوادث، منابع پزشکی در شهرها محدود می شود و نمی توانند پاسخگوی نیازها در یک دوره کوتاه به دلیل  افزایش سریع تلفات باشند، در چنین مواقعی، اقدامات اضطراری پزشکی مورد نیاز است که می توان از بیمارستان های صحرایی یا  نقاهتگاه ها به عنوان مراکز ارایه خدمات و نگهداری موقت بیماران و مصدومان استفاده نمود.

سیستم بهداشت و درمان در کشورهای مختلف برای پاسخ به نیاز مدیریت درمان کووید 19، مراکز مراقبت سلامت را راه‌اندازی نمودند. در کشور ایران نیز این مراکز در ابتدا تحت نام اقامتگاه راه‌اندازی شد و نهایتاً با عنوان مرکز مراقبت سلامت به فعالیت ادامه داد.

این مراکز به‌عنوان سرپناه‌های درمانی با تغییر کاربری مراکز بزرگ مانند استادیوم، ورزشگاه و … و استفاده از منابع موجود تجهیز شدند و در به حداقل رساندن هزینه‌های درمانی در کوتاه‌ترین زمان، نه‌تنها خدمات درمانی پایه را به مبتلایان ارائه دادند بلکه انتقال ویروس را هم کنترل کردند. از طرفی منجر به کاهش میزان مرگ‌ومیر و ارتقای میزان بهبود مبتلایان گردید.

راه‌اندازی مراکز مراقبت سلامت شاید به‌عنوان بهترین راهبرد تلقی نشود، اما یک استراتژی مناسب و واقع بینانه در پیشگیری و کنترل اپیدمی‌ها است. این مراکز برای افرادی که ابتلای آن‌ها به بیماری کوید-19 قطعی شده و امکان بستری در بیمارستان وجود ندارد مفید است و البته شرایط آن‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توانند تحت شرایط قرنطینه خدمات درمانی پایه را دریافت نمایند. همچنین قرنطینه خانگی احتمال ابتلا در اعضای خانواده را افزایش داده و منجر به انتشار بیشتر ویروس می‌شود. در مراکز مراقبت سلامت افرادی که بدون علامت یا علائم خفیف تا متوسط هستند پذیرش‌شده و برحسب سطح بیماری از خدمات درمانی و مراقبتی برخوردار می‌شوند.

در مقاله حاضر که در مجله  Disaster Medicine and Public Health Preparedness منتشر شده است، ویژگی های نقاهتگاه و فرایند بستری در این مراکز تشریح گردیده و در لینک زیر قابل دانلود است:

دانلود کنید.

آرزو دهقانی – سلامت در بلایا و فوریتها

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید