بلاگ

برگزاری وبینار علمی راه اندازی نقاهتگاه های بیماران مبتلا به کووید 19 و تشریح طرح تحقیقاتی طراحی و اعتبارسنجی ابزار ارزیابی خطر نقاهتگاه در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

در این سمینار مجازی که توسط دپارتمان سلامت در بلایا و فوریتها برگزار گردید، مباحثی همچون تاریخچه همه گیری ها در جهان، تاریخچه همه گیری ها در ایران، وضعیت کووید 19 در ایران و جهان، تاریخچه استفاده از نقاهتگاه ها ، کاربردهای نقاهتگاه ها در کووید 19، ارزیابی خطر نقاهتگاه و ارائه گزارش کارورزی/بازدید و ارزیابی خطر نقاهتگاه ایران مال ارائه گردید .

این سمینار با ارائه خانم آرزو دهقانی، دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریتها و با همراهی اساتید راهنما سرکار خانم دکتر قمیان و جناب آقای دکتر خراسانی، برگزار شد.

✅ همه گیری ها در جهان و ایران بارها اتفاق افتاده است و با تعداد بیمار و فوتی بسیار همراه بوده است. آمار بروز بیماری کووید 19 در ایران حاکی از آن است که تعداد 449960 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده و متاسفانه 25779 نفر فوت کرده اند و رتبه ایران بر اساس تعداد ابتلا در جایگاه 13ام قرار دارد.

✅با توجه به تعداد بالای بیماران، از تاریخ 29 اسفندماه 300 نقاهتگاه با ظرفیت 27000 تخت در کشور راه اندازی گردید. با توجه به هدف و کاربری نقاهتگاه به عنوان واحدی دارای تخت، تسهیلات و خدمات عمومی لازم جهت اسكان و استراحت بیمارانی است كه برای ادامه روند درمان دیگر نیازی به ماندن در بیمارستان نداشته و نیازمند دریافت خدمات بینابینی هستند.

✅ اغلب از نقاهتگاه ها در جریان همه گیری ها، بلایای طبیعی با مصدومان بسیار بالا استفاده می شود،که ساخت سریع در مقیاس گسترده و هزینه کم از ویژگی های اصلی نقاهتگاه است.

✅ قرنطینه، تریاژ، خدمات پزشکی اولیه و بینابینی، ارزیابی و نظارت مکرر و ارائه خدمات اجتماعی از کارکردهای اصلی نقاهتگاه است و برای بستری و ارائه خدمات بیماران مبتلا به کووید 19 دستورالعمل هایی از سوی وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شده است.

✅ برای مدیریت بیماران کووید در سراسر دنیا از نقاهتگاه ها استفاده شده است و در کشور ما نیز از فضاهای عمومی همچون فروشگاه، استادیوم ورزشی سرپوشیده، بیمارستان صحرایی، سوله مدیریت بحران، سوله شهرداری، کلاس های آموزشی دانشگاه، مهمانسرا و هتل و … برای فضای نقاهتگاهی استفاده گردید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید