دسترسی به مراقبت‌های دیابت، چالشی برای روزهای بحرانی

مراقبت‌های-دیابت - آرزو دهقانی

14 نوامبر بعنوان روز جهانی دیابت فرصتی برای افزایش آگاهی در مورد دیابت به عنوان یک موضوع بهداشت عمومی جهانی و آنچه که باید به صورت جمعی و فردی برای پیشگیری، تشخیص و مدیریت بهتر این بیماری انجام شود، فراهم می‌کند.
شعار روز جهانی دیابت امسال “دسترسی به مراقبت های دیابت” است. در حالی که طبق گزارش جدیدی که توسط WHO در آستانه روز جهانی دیابت منتشر شده،

دسترسی جهانی به انسولین و مراقبت‌های دیابت در وضعیت هشدار دهنده است که علت آن قیمت‌های بالا، دسترسی محدود به انسولین ، تعداد کم تولید کنندگان انسولین و سیستم‌های بهداشتی ضعیف می‌باشد.
فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) گزارش جدیدی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد در حال حاضر 537 میلیون بزرگسال در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند که نسبت به سال 2019 افزایشی 16 درصدی (74 میلیونی) داشته است.

انسولین بستر درمان دیابت است و دارویی است که یک بیماری کشنده را به یک بیماری قابل کنترل برای نه میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع 1 تبدیل کرده و در بیش از 60 میلیون نفر که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، منجر به کاهش خطر نارسایی کلیه، نابینایی و قطع عضو خواهد شد،

اما به ازای هر دو نفرمبتلا به دیابت نوع 2 که به انسولین نیاز دارند، تنها یک نفر آن را دریافت می‌کند.
میزان شیوع دیابت در کشورهای با درآمد کم و متوسط رو به افزایش است، اما مصرف انسولین در آنها با بار بیماری رو به رشد، سازگاری ندارد.

زمانی که دیابت تشخیص داده نشود و به طور ناکافی درمان شود، افراد مبتلا به دیابت به دلیل دریافت نکردن به موقع درمان های موثر در معرض خطر بیشتری از عوارض جدی و تهدید‌کننده زندگی مانند حمله قلبی،

سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی و قطع عضو اندام تحتانی قرار دارند که این عوارض منجر به کاهش کیفیت زندگی و تحمیل هزینه‌های بالاتر مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.
این گزارش‌ها نشان می‌دهند که مدیریت دیابت در روزهای عادی چالش بر انگیز است و حال این سوال مطرح می‌شود که در زمان بروز بلایا و حوادثی همچون سیل و زلزله، مدیریت این بیماری چگونه خواهد بود؟
در زمان وقوع بلایا و فوریت‌ها، افراد مبتلا به دیابت با چالش‌های ویژه‌ای در ارتباط با مراقبت‌های بهداشتی مختص به خود روبرو خواهند شد. عوامل متعددی مانند تغییر در رژیم غذایی روزانه،

استفاده از غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و کنسرو شده، ایجاد وقفه در دریافت داروهای روتین و استرس‌های روانی، منجر به برهم خوردن جریان قندخون و تشدید بیماری می‌شود. دسترسی به موقع به مشاوره پزشکی، بررسی میزان قند خون و توزیع به هنگام دارو و انسولین از جمله چالش‌های مهم در زمان بروز حوادث و بلایاست.
تقویت تولید و عرضه انسولین، ایجاد رقابت در تولید و کاهش قیمت انسولین، شفافیت قیمت انسولین، ارتقای ظرفیت تولید داخلی،

پوشش بیمه‌ای داروها و ویزیت دیابت به خصوص در شرایط خاص بحرانی، ترویج تحقیق و پژوهش در زمینه مدیریت دیابت با محوریت نیازهای کشورهای با درآمد کم و متوسط، ایجاد بانک اطلاعاتی و شبکه به روز بیماران مبتلا به دیابت جهت دسترسی سریع به این بیماران،

فراهم آوری زیرساخت‌های منجر به افزایش دسترسی به انسولین و دستگاه‌های سنجش قند خون از جمله راهکارهایی است که می‌توان دسترسی به درمان و کنترل دیابت در زمان بلایا را افزایش داد.
آموزش کامل پیش از بروز بلایا به بیماران مبتلا به دیابت و کارشناسان ارائه دهنده خدمات سلامت، توزیع عادلانه و مبتنی بر نیاز منابع و داروها،

تهیه بسته‌های بهداشتی و دارویی و نگهداشت آنها در شرایط مناسب جهت ارائه در زمان بحرانی به بیماران دیابتی از دیگر راهکارهایی است که باید به ان توجه ویژه شود.

آرزو دهقانی – سلامت در بلایا و فوریتها

منبع

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید