بلاگ

نحوه استفاده از ماسک N-95 برای پیشگیری از ابتلا به کووید 19

همین الان که این یادداشت را می نویسم  4150039 نفر به بیماری کووید-19 مبتلا شده اند و 282,516 نفر جانشان را از دست داده اند. طبق سفارش سازمان جهانی بهداشت تمامی افراد باید در  اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند. در مبحث قبل در خصوص نحوه استفاده از ماسک معمولی و دفع بهداشتی آن توضیح دادیم و در این نوشتار در خصوص ماسک N-95 صحبت خواهیم کرد:

 

 

 

ماسک N-95 می بایست به طور کامل روی صورت بچسبد، نشتی نداشته باشند و آزمون نشت بندی هر بار قبل از استفاده انجام شود. این ماسکها فرد را در برابر گرد و غبار، میست، فیوم، و بیو آئروسول محافظت میکند. ماسکهای N95 حداقل 95 درصد ذرات معلق با اندازه 3 / 0 میکرون را حذف می کند. یک اشتباه عمومی در مورد ماسک N-95 وجود دارد که تصور می شود سوپاپ روی ماسک N-95 فیلتر است این در حالی است که سوپاپ روی ماسک  به منظور تسهیل خروج هوای بازدمی از سوپاپ به جای کناره های ماسک می باشد.

 

در صورتی که استفاده طولانی مدت از ماسک N95 مد نظر است، لازم است به نحو مقتضی از آلودگی ماسک پیشگیری شود. از لمس غیرضروری ماسک خودداری کنید.در بین دفعات استفاده، ماسک N95 را داخل یک زیپ کیپ یا کیسه کاغذی تمیز نگهداری کنید. برای اجتناب از انتقال عفونت، ماسک ها را طوری نگهداری کنید که همدیگر را لمس نکنند. قسمت داخلی ماسک را نیز لمس نکنید.

از استفاده از ماسک N95 بطور مشترک توسط افراد خانواده اکیدا خودداری کنید. رعایت بهداشت دست از نکات بسیار مهم است . قبل از زدن ماسک حتما دست هایتان را بشویید. پس از برداشتن و بیرون انداختن ماسک نیز دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

 

این باور که ماسک‌ها را می‌توان با شست و شو مجدد استفاده کرد، از اساس یک باور غلط است؛ چراکه به دلیل بازشدن منافظ الیاف موجود در ماسک و همچین تغییر درساختار فیزیکی و شیمیایی، ماسک قابلیت تاثیرگذاری خود را از دست می دهد.

اما برای استفاده مجدد از ماسک N-95 دو راهکار وجود دارد:

 

راهکار اول:

ماسک را در مایکروویو یا فر آویزان کرده و به مدت 30 دقیقه در دمای 70درجه سانتی گراد قرار دهید. در این مدت و در این درجه حرارت ویروس و آلودگی از روی ماسک N-95 پاک خواهد شد.

 

راهکار دوم:

ویروس کرونا بر روی سطوح کاغذی 72 ساعت ماندگاری خواهد داشت و پس از آن از بین خواهد رفت. بنابراین شما می توانید 4 ماسک N-95 داشته باشید و در سطح داخلی آن شماره بزنید. ماسک شماره 1 تا 4. در روز اول از ماسک شماره 1 استفاده کنید. در پایان روز، ماسک را در جای مناسبی دور از دسترس قرار دهید. در روز دوم ماسک شماره 2 را استفاده کنید و در پایان روز، ماسک را در جایی قرار دهید. به همین ترتیب ادامه دهید تا روز پنجم. در روز پنجم شما می توانید دوباره ماسک شماره 1 را مورد استفاد قرار دهید و این چرخه را می توانید تا مدت ها که بافت ماسک سالم است ادامه دهید.

توجه کنید که شستشو و یا ضدعفونی کردن ماسک N-95 با محلول های دارای الکل موثر نیست و فقط به ماسک آسیب رسانده و آن را غیر قابل استفاده می کند.

 

 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید